Týždeň vedy a techniky na Slovensku - Škola trochu inak 2010

Po roku opäť neplatil hlas školského zvončeka, žiaci mohli smelo počas celého dňa prechádzať z triedy do triedy, nikto neskúšal, nepísali sa písomky, a predsa učebne gymnázia boli obsadené. Bol deň tak trochu iný ako všedný, bola „ Škola trochu inak...“ . Pod týmto názvom sa už štvrtýkrát na našej škole organizujú rôzne aktivity v rámci Týždňa vedy a techniky na Slovensku. O aké aktivity ide? Pripravovali ich jednotlivé predmetové komisie a ich členovia – vyučujúci na gymnáziu v spolupráci so žiakmi a odborníkmi z mesta.

Aktivity pripravené predmetovými komisiami boli nasledovné:

Predmetová komisia slovenského jazyka a literatúry

Vyučujúce slovenského jazyka (p.p. PaedDr. Rosenbergová a Mgr. Borodovčáková) si pripravili pre žiakov kreatívne úlohy tvorivého písania a čítania. Úlohou tvorivého písania je vytvoriť text, v ktorom každá veta alebo každé slovo začína na rovnaké písmeno.

Ukážka:

Vraj vieme všetci všetko.
Vieme vyniknúť?
Vyhýbame sa veciam vratko.
Vieme veľa, vieme všetko.

Nemáme nič, a máme všetko.
Nepoznáme budúcnosť, hoc kráčame vpred.
Nechceme veľa, plačeme trpko.
Nech pravda víťazí a zmeníme svet.

P.Š.

V tvorivom čítaní vznikali veľmi podnetné a inšpiratívne asociácie tým, že 5-6 žiakov čítalo 5-6 kníh tak, že každý žiak prečítal jednu vetu. Mnohí žiaci si čítali ukážky z kníh modernej svetovej literatúry.

Predmetová komisia cudzích jazykov

Sekcia anglického jazyka (p.p. Mgr.Rakovská a Mgr. Siklenková) si pripravila stretnutie s našou bývalou žiačkou Ing. Luciou Mrázovou, absolventkou EU v Bratislave, ktorá prázdniny počas svojho štúdia trávila v New Yorku. V prezentácii predstavila našim študentom mesto a jeho zaujímavosti. Porozprávala o prípravách na cestu, možnostiach ubytovania, poskytla užitočné rady pre návštevníkov jedného z najväčších miest na svete.

Sekcia nemeckého jazyka (p.p Mgr. Končalová, Mgr. Maláčová a Mgr. Mihalková) pripravila pre žiakov niekoľko častí situačnej komédie v nemeckom jazyku. Žiaci mali možnosť preveriť si svoje znalosti z nemeckého jazyka a zároveň pobaviť sa na vtipných zážitkoch zo života mladých ľudí. Komédia sa stretla u žiakov s veľmi dobrým ohlasom, a preto vyučujúce plánujú pripraviť v budúcom školskom roku pokračovanie.

Predmetová komisia matematiky a informatiky

Žiaci IV.D triedy si rozvíjali geometrickú predstavivosť, manuálnu zručnosť a testovali si svoje vôľové vlastnosti, trpezlivosť, precíznosť, presnosť pri skladaní papierových zvieratiek. Starší študenti si mohli obohatiť svoje znalosti o riešenie netradičných sústav metódou substitúcie. Aktivity pripravila p.p RNDr. Kunová.

Vyučujúci informatiky (p.p RNDr. Chren, PaedDr. Kovalčík a Mgr. Gahér) pripravili tri didaktické hry so zameraním na rozvoj algoritmického myslenia a programovanie. Každá bola pripravená na 6 PC a žiaci si mohli vybrať jednotlivé hry podľa svojich schopností. Použité didaktické hry sú voľne prístupné na internete a môžu byť vhodným spestrením vyučovacieho procesu a vyplnením voľného času.

V prezentácii boli použité tieto hry: LIGHT-BOT s cieľom naprogramovať robota na zvládnutie predpísanej cesty a postupu do ďalšej úrovne – vhodné pre starších žiakov. Hra IQ-MARATHON mala podobný význam, ale bola určená pre mladších žiakov. PLASTELINA.NET s prievozníckymi hrami, hrami so zápalkami prípadne pexesom, zameranými na rozvoj logického myslenia a postrehu, boli určené predovšetkým pre mladších žiakov.

O hry bol mimoriadny záujem, o čom svedčili vždy plne obsadené miestnosti informatiky, sústredenie a zaujatosť s akou žiaci riešili jednotlivé úlohy. Všetci sa presvedčili, že rozvíjať logiku a algoritmické myslenie sa dá aj prostredníctvom počítačových hier, ktoré sú na to určené.

Predmetová komisia fyziky a chémie

Táto predmetová komisia (p.p Mgr. Černo a Mgr. Debnár) v spolupráci s vyučujúcim predmetu umenie a kultúra (p.p. PaedDr. Meňhartom) pripravila projekt „Vznik a a vývoj fotografie.“ Cieľom projektu bolo vysvetliť vznik fotografie od prvých pokusov Niepcea, cez práce Daguerra až po negatívny proces objavený Talbotom. Náčrt vývoja fotografie dokumentovali prostredníctvom premietaných prác, experimentov a hľadania svojbytnosti nového média, od prvých pokusov cez piktorializmus, psychologický portrét, štúdie pohybu, sociálnu a novinársku fotografiu, vojnový dokument, humanistickú fotografiu, využitie fotografie v propagande, reklame a ilustrácii až po jej vedeckú aplikáciu.

V druhej časti sa študenti dozvedeli, ako vzniká fotografický obraz od výroby filmu, papiera a chemikálií, cez fyzikálny vznik fotografického obrazu v temnej komore fotoaparátu. Poslucháči mali možnosť spoznať rôzne druhy fotografických prístrojov od camery obscury až po súčasné typy a vyskúšať si na predvedených modeloch funkciu clony, uzávierky, expozičného času a vidieť na matnici, ako vzniká fotografický obraz. Finálna časť projektu prakticky predviedla účastníkom pozitívny proces od expozície fotografického papiera zväčšovacím prístrojom, cez vyvolanie a ustálenie, k získaniu pozitívneho obrazu. Projekt vzbudil u študentov veľký záujem, o čom svedčí jeho niekoľkonásobné opakovanie.

Predmetová komisia biológie a ekológie

Táto komisia pripravila hneď niekoľko aktivít, ktoré a osvedčili už z minulého školského roka, študentov zaujali a sami mali záujem pokračovať v nastolenej problematike. Aktivity pripravili p.p. Mgr. Kováčová, RNDr. Szoboňová, RNDr. Gáliková, RNDr. Kunová.

Aktivity:

Životné prostredie Zlatých Moraviec - prednáška „ Životné prostredie Zlatých Moraviec“, ktorú realizovali pracovníčky Obvodného úradu ŽP Nitra, stále pracovisko Zlaté Moravce, pod vedením vedúcej odboru Ing. Márie Švecovej. Pracovníčky oddelenia štátnej vodnej správy, ochrany ovzdušia, ochrany prírody a krajiny, odpadového hospodárstva oboznámili žiakov s činnosťou jednotlivých oddelení, s riešenými problémami a zároveň vyzvali žiakov na spoluprácu pri odhaľovaní a riešení problémov spojených s ochranou prírody a krajiny, vodných tokov,  manipuláciou s odpadom, hlavne zvlášť nebezpečným. Cieľom prednášky bolo upozorniť žiakov na ekologické a environmentálne problémy v meste Zlaté Moravce a okolí a inšpirovať žiakov na riešenie environmentálnych tém v biologickej olympiáde, vzbudiť záujem o veci verejné a niesť zodpovednosť za životné prostredie svojho okolia a tým prispieť k trvalo udržateľnému životu na Zemi.

Zdravá výživa - často opakované slovo. Málokto by vedel povedať, čo presne pod týmito pojmami rozumieme. A väčšina ľudí význam zdravej výživy podceňuje. Zdravá výživa však môže rozhodnúť o našom zdraví – či chorobe. Správna výživa má zaručiť optimálny vývoj organizmu, jeho obranyschopnosť proti infekčným chorobám, jeho práceschopnosť. Potraviny nie sú zdravé a nezdravé, skôr sa treba pozrieť na ich množstvo. Pojem „ zdravá výživa“ do praktických ukážok pretransformovali žiaci II.A a II.B. Žiaci pripravili chutné ovocné, zeleninové, cestovinové šaláty, nátierky, pečivo, ktoré spĺňali zásady správnej a racionálnej výživy. Degustáciou výrobkov ukázali možnosti prípravy rýchlych a zdravých raňajok, či doplnkov stravy počas dňa pre žiakov a učiteľov školy.

Beseda s gynekológom - veľký záujem bol aj o prednášku s MUDr. Rastislavom Šindlerom (gynekológom, pôrodníkom) , ktorá bola určená pre študentov od 16 rokov. Dr. Šindler prístupnou formou oboznámil žiakov s problematikou pohlavne prenosných ochorení, plánovaného rodičovstva, antikoncepcie a mýtov o sexe. Na konci besedy dostal každý účastník balíček s materiálmi týkajúcimi sa témy prednášky.

Putovanie vesmírom - aktivita z ekológie „ Putovanie vesmírom „ bola určená pre žiakov 1. a 3. ročníka osemročného gymnázia. Animácia bola založená na fantázii a využívaní niektorých ľudských zmyslov. Žiaci so zaviazanými očami zážitkovou formou, podfarbenou pôsobivou hudbou, putovali vesmírom, predstavovali si podľa sprievodného slova vedúceho posádky jednotlivé vesmírne telesá a po havárii kozmickej lode a pristátí na neznámej planéte sa stretli s neznámou bytosťou. Mohli s ňou komunikovať len dotykmi a spoločne vytvárajúcim predmetom z hliny. Po úspešnom návrate na Zem rozprávali o svojich pocitoch a na základe spoločne vymodelovaného predmetu hľadali svojho „ neznámeho „ dvojníka.

Rozvíjanie tvorivosti a zručnosti - v atmosfére prichádzajúcich Vianoc študenti vyrábali rôzne vianočné ozdoby a darčeky „servítkovou“ technikou – dekupage. Techniku predviedla p. Končalová zo Slepčian, spolu s dcérou Janou, študentkou VII.D triedy GJK. Výsledkom tvorivej práce študentov boli zaujímavo vyzdobené škatuľky, šálky, vianočné gule, zvončeky. Pri tejto aktivite žiaci využívali svoj tvorivý potenciál a kreativitu.

Predmetová komisia dejepisu, geografie, náuky o spoločnosti, etiky a náboženstva

Vyučujúca náuky o spoločnosti (p.p PaedDr. Havetová) si v spolupráci s bývalou žiačkou Žofiou Jakubovou pripravil aktivity k Rade Európy a ľudským právam. Oboznámili žiakov s danou problematikou. Uvedená akcia mala u žiakov veľkú odozvu.

PaedDr. Nováková, PaedDr. Novotová a PaedDr. Šedíková pripravili prezentácie žiackych prác z dejepisu a geografie. Žiaci prejavili veľký záujem o uvedenú akciu. Po každej prezentácii sa rozprúdila diskusia k téme, ktorá bola práve prezentovaná. S prácami vystúpili nasledovní žiaci:

  • Dominika Sarková – III.B , Osvienčim očami študentky
  • Bacigálová, Frajková, Hodošiová, Kohútová, Procházková, Veselovská – III.B, Mapovanie obdobia 1. svetovej vojny v našom regióne
  • Žofia Frajková – III.B, Volkovce, prezentácia dejepisnej olympiády
  • Dominika Lipčeyová – VII. D, Pobaltské krajiny, prezentácia geografickej olympiády
  • Michal Farkaš – III.B, Lomy, prezentácia geografickej olympiády
  • Jakub Rajtár – III.B, Lokálne železnice na Slovensku, prezentácia geografickej olympiády
  • Jakub Komorný– V. D, Kaukaz, prezentácia práce geografickej olympiády

Predmetová komisia telesnej výchovy a športu

V telocvični sa predviedla skupina karate pod názvom KARATE CLUB BONSAI Zlaté Moravce. Predviedli ukážky sebaobrany s členmi klubu ako i študentkami našej školy: Ivicou Sámelovou, Michaelou Krauskovou, Vladkou Rybnikárovou a Miriam Šóokyovou. Všetkých prítomných zaujali ukážky základných techník: soto, uke, uči, kake uke a rôzne údery: džodan, cuky, kopy: mai geri, mavaši. Nemenej zaujímavé boli súborné cvičenia kata taikeuke džodanni a ukážka kata gešksaidai ič s reálnym predvedením na súpera. Skupina cvičila pod vedením pána Antalu a pána Duchoňa st. a aktivitu pripravila p.p Stopperová.

Popri vzdelávacích aktivitách je nutné rozvíjať aj pohybové zručnosti našich študentov. V rámci pohybovej aktivity sa v priebehu dňa vystriedali na ihrisku mnohí nadšenci pohybu v mixovom volejbale a odohrali niekoľko setov. Zistili, že pri tejto hre je nutné spájať pohyb, logiku, priestorové videnie, ako i vzájomnú komunikáciu. Volejbal v spoločnosti študentov si veľmi rada zahrala aj p.p. Mihalková, koordinátorka tejto aktivity.

Koordinátor pre drogovú prevenciu

Zločin a trest – je to názov známeho románu, no i téma prednášky spojenej s besedou s pánom Mgr. Miroslavom Duchoňom, ktorý pútavou formou študentom priblížil problematiku priestupkov a trestných činov. Pripravený materiál sprístupnil prostredníctvom dataprojektoru a prezentácie, čím výrazne zvýšil pozornosť prítomných.

Drogy je pojem medzi mladými ľuďmi veľmi známy. Jedni ich odsudzujú, iní sú vďaka nim dospelejší a smelší, ale ich negatívne dôsledky na zdravie si mnohí ani neuvedomujú. Preto prednáška s pánom Jozefom Čulákom, členom Mestskej polície v Zlatých Moravciach, študentom ukázala, aké nebezpečenstvo v sebe skrývajú.

Poznať základy prvej pomoci patrí k základným kompetenciám každého človeka, preto tejto aktivite dala zelenú aj naša škola. V spolupráci s pánom Jurajom Bakulom a členkami zdravotníckeho krúžku sa žiaci oboznámili so zásadami poskytovania prvej pomoci, základnými technikami resuscitácie a na praktických ukážkach – pomocou modelu si mohli precvičiť oživovanie raneného. Aktivitu pripravila RNDr. Hrešková.

Celá akcia bola dobre pripravená. Študenti niekoľko dní pred tým mali možnosť vidieť program, premyslieť si, ktorá prezentácia ich najviac zaujíma. Po skončení sa znova potvrdilo, že keď študentom ponúkneme rozličné možnosti zážitkového vyučovania, dokážu ich perfektne zužitkovať. Potvrdili to aj v besedách s triednymi učiteľmi po realizácii tohto projektu.

Fotogaléria