PREDMETOVÁ KOMISIA PRÍRODNÝCH VIED, MATEMATIKY A INFORMATIKY

Členovia:

  • RNDr. Klement Chren - MAT, FYZ, INF – predseda PK
  • RNDr. Renáta Kunová, PhD. - MAT, BIO
  • Mgr. Ľuboš Debnár - MAT, FYZ
  • RNDr. Monika Gáliková - MAT, BIO
  • PaedDr. Ivan Kreškóczi - MAT, INF
  • Mgr. Ľudmila Minárová - BIO, TSV
  • PaedDr. Henrieta Šabíková, PhD. - MAT, CHE
  • Bc. Laura Kozolková – externý učiteľ – INF

Hlavné úlohy PK:

Predmetová komisia Prírodných vied, matematiky a informatiky v tomto školskom roku realizuje nasledovné úlohy:

  • zameria sa na to, aby žiaci získali potrebné kompetencie pre život v kontexte historicko-spoločenských a prírodno-vedných súvislostí. V centre nestoja fakty, ktoré sa žiakom sprostredkujú, ale spôsob, akým si žiaci tieto fakty osvojujú
  • zabezpečí výchovu k ľudským právam v triede, podporí hodnotu človeka ako ľudského jedinca a rozvoj medziľudských vzťahov
  • pomocou kritického spôsobu štúdia jednotlivých kultúr napomôcť žiakom porozumieť iným kultúram – rozvoj multikultúrnej výchovy
  • podporí vzdelávanie učiteľov v oblasti čitateľskej gramotnosti a zabezpečí jej uplatňovanie na hodinách prírodovedných predmetov, matematiky a informatiky
  • zabezpečí priaznivú sociálnu atmosféru v triede, ktorá podporuje pocit bezpečia a motivuje k učeniu
  • v zmysle Dohovoru o právach dieťaťa priebežne monitorovať správanie sa detí a ich zmeny, zabrániť akémukoľvek šikanovaniu, agresívnemu správaniu, týraniu, používaniu návykových látok, prejavom extrémizmu
  • viesť žiakov ku kultúre jazykového a písomného prejavu osvojením si matematickej terminológie a jej správne zapisovanie
  • rozvíjať schopnosti sebakontroly a sebahodnotenia žiakov
  • podporovať nové vyučovacie stratégie, nové metódy – kooperatívne vyučovanie., problémové vyučovanie, projektové vyučovanie, brainstorming
  • umožní využívať všetky informačné zdroje – rozvíjať schopnosť žiakov vyhľadávať, triediť, hodnotiť a využívať pri učení rôzne zdroje informácií
  • vo výbere úloh sa bude klásť dôraz na zvýšenie environmentálneho uvedomenie žiakov
  • zabezpečí prepracovanie časovo - tematických plánov podľa dohody členov PK
  • zabezpečí úspešné zvládnutie externej a internej časti maturitnej skúšky z matematiky a internej maturitnej skúšky z biológie, chémie, informatiky a fyziky
  • zabezpečí úspešné zvládnutie jednotlivých súťaží - Matematická olympiáda, Matematický Klokan, Expert, iBobor, FO, IO, Zenit v programovaní, IT v Nitre
  • upevní medzipredmetové vzťahy Mat, Fyz, Bio, Ch, Geo, Eko - zrealizuje uplatnenie environmentálnej výchovy, výchovy k rodičovstvu, vlastenectvu, zameria sa na problematiku predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie
  • zabezpečí vzájomnú úctu a tolerantnosť medzi žiakom a učiteľom, aby všetky ciele, ktoré si predmet matematika kladie boli v súlade s prípravou mladých ľudí pre tretie tisícročie a ich úspešné uplatnenie v zjednotenej Európe
  • zabezpečí odborno-metodické vzdelávanie, doplnenie odbornej literatúry, zabezpečí účasť na seminároch organizovaných MC, vzájomné hospitácie, zlepší medziľudské vzťahy, vzájomnú úctu a toleranciu medzi členmi PK
  • zabezpečí zapojenie žiakov školy do práce v záujmových krúžkoch s možnosťou využitia vzdelávacích poukazov na zakúpenie odbornej literatúry pre členov PK
  • Organizovanie školských kôl predmetových olympiád a príprava žiakov na krajské a celoslovenské kolá
  • PK spolupracuje s nadáciou Ekopolis, Živica, po úspešnom zavŕšení projektov Zelená škola, Elektoodpad-dopad pokračujeme v riešených úlohách, čo prispieva k environmentálnemu mysleniu žiakov, pedagogických a nepedagogických zamestnancov.
  • Realizovanie ďalších projektoch: Biodiverzita do škôl, Zveľaďovanie zeleného areálu, EkoAlarm, Dafne – Globe, SadOVO, Roots & Shoots
  • Zúčastnili sme sa festivalu Amavet
  • Odborné exkurzie : Botanická záhrada Banská Štiavnica, Základná škola s materskou školou Maximiliána Hella Štiavnícke Bane - prvá základná škola na svete s vyučovacím predmetom Sokoliarstvo, ZOO – sledovanie života organizmov v polo prirodzených podmienkach, Arborétum Mlyňany – chránená študijná plocha
  • Organizovanie Týždňa vedy a techniky v spolupráci s UKF a SPU v Nitre, Štátnými lesmi Topoľčianky, Jesseniova lekárska fakulta v Martine
  • Realizovanie Jesenného, Vianočného a Jarného aranžovania, Dňa jabĺk, mlieka
  • Deň Zeme – tvorba ekoplagátov, relácie do školského rozhlasu
  • Svetový deň vody – odborná prednáška pracovníkmi z FZKI SPU
  • Učitelia sa zúčastňujú školení, webinárov, inovačných a aktualizačných vzdelávaní pre rast odborných spôsobilosti.
  • RNDr. R. Kunová PhD., Mgr. Ľ. Minárová, RNDr. H. Šabíková, PhD. pracujú na projekte Erasmus+ v rámci ktorého sa zúčastnili mobilít pre učiteľov.

Maturitné skúšky:

  • Od školského roku 2007/2008 sa maturuje podľa Vyhlášky MŠ SR č. 390/2007 Z.z, ktorou sa mení a dopĺňa Vyhláška MŠ SR č. 510/2004 Z.z o ukončovaní štúdia na stredných školách, na stredných odborných učilištiach, učilištiach a praktických školách v znení neskorších predpisov.
  • Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 209/2011 Z. z. z 24. júna 2011, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách nadobudla účinnosť 1. septembra 2011, okrem trinásteho a štrnásteho bodu v čl. I, ktoré nadobúdajú účinnosť až 1. septembra 2012, a prvého a štvrtého bodu v čl. I, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2016.
  • Katalóg cieľových požiadaviek na maturitnú skúšku nadobudol platnosť od 1. 9. 2018 a nahradil Katalóg platný od 1. 9. 2013.
  • Dodatok č. 1 ku Katalógu cieľových požiadaviek č. 2019/2049:2-A1020 s platnosťou od 1. septembra 2019 obsahuje podrobnosti o spôsobe konania a obsahu ústnej formy internej časti maturitnej skúšky, ktoré boli s účinnosťou do 1.9.2019 súčasťou znenia vyhlášky č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov, avšak od 1.9.2019 už nie sú v novom znení danej vyhlášky. Dodatok č. 1 ku Katalógu cieľových požiadaviek sa týka všetkých žiakov, ktorí ukončujú stredoškolské štúdium maturitnou skúškou, vrátane žiakov posledných ročníkov študijných odborov stredných škôl v školskom roku 2019/2020.
  • Na gymnáziu sa maturuje zo štyroch predmetov (slovenský jazyk a literatúra, cudzí jazyk a dva voliteľné predmety). Matematika, fyzika a informatika sú zaradené medzi voliteľné predmety.

Maturitná skúška z matematiky:

Maturitná skúška z fyziky:

Maturitná skúšky z informatiky:

Maturitná skúšky z biológie:

Maturitná skúšky z chémie:

Súťaže a olympiády:

V rámci činnosti PK sa žiaci zapoja do súťaží a olympiád – Matematická olympiáda, Matematický klokan, Expert, iBobor, Fyzikálna olympiáda, Olympiáda z informatiky, Zenit v programovaní, IT v Nitre.

Informácie o olympiádach a súťažiach nájdete na:

Projekt:

Škola je zapojená do projektu IT Akadémia, v rámci ktorého bol do ŠkVP zaradený predmet Informatika v prírodných vedách a matematike. Vyučuje sa v treťom ročníku s dotáciou 2 hodiny týždenne v predmetoch matematika, informatika, chémia a biológia. Z PK v projekte pracuje Mgr. Ľuboš Debnár za predmet matematika, PaedDr. Ivan Kreškóczi za predmet informatika, PaedDr. Henrieta Šabíková, PhD. za predmet chémia a Mgr. Ľudmila Minárová za predmet biológia.

  • Biodiverzita do škôl
  • Zveľaďovanie zeleného areál
  • EkoAlarm
  • Dafne – Globe
  • SadOVO
  • Roots & Shoots