Testovanie PISA 2018 v našej škole
V dňoch 17. apríla 2018 a 18. apríla. 2018 sa v našej škole uskutočnilo testovanie v rámci medzinárodnej štúdie PISA 2018. Zúčastnilo sa ho 34 žiakov našej školy, narodených v r. 2002.
Čo je PISA?
PISA je skratka odvodená od Programme for International Student Assessment (Program medzinárodného testovania žiakov), ktorý je organizovaný pod záštitou Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD). PISA 2018 je siedmou PISA štúdiou, ktoré sú realizované od roku 2000, a zahŕňa viac ako 80 zúčastnených krajín.
PISA má nasledujúce charakteristiky:
- Je to najväčšia medzinárodná štúdia v oblasti vzdelávania.
- Skúma výsledky žiakov vo veku okolo 15 rokov.
- Hodnotí pripravenosť žiakov na život v dospelosti.
- Meria gramotnosť žiakov v oblasti prírodných vied, matematiky a čítania, ale aj v oblasti riešenia globálnych problémov a finančnej gramotnosti.
- Zbiera informácie o vzdelávacích systémoch a politikách zúčastnených krajín.
Účasť na štúdii PISA je dôležitá, lebo výsledky hodnotenia môžu byť použité:
- Na indikovanie toho, ako sú žiaci Slovenskej republiky pripravení na život po skončení školy.
- Na identifikáciu oblastí zlepšenia pre školy, vzdelávací systém a vládu.
- Na porovnanie výkonu žiakov a vzdelávacieho prostredia v rámci rôznych krajín.
- Pre viac informácií o štúdii PISA kliknite na stránku OECD.
Zložky štúdie PISA 2018
Elektronické testovanie (120 minút)
Každý testovaný žiak vyplnil dva 60-minútové testy v elektronickej forme, ktoré tvorili otázky z oblasti prírodných vied, matematiky a čítania, finančnej gramotnosti ako aj riešenia globálnych problémov.
Dotazníky (54 minút)
Všetci testovaní žiaci vyplnili štyri dotazníky, ktoré poskytujú hodnotné informácie nad rámec výsledkov testovania. Týkali sa žiackych postojov k učeniu a ich životné skúsenosti, tém uplatňujúcich individuálny prístup v priebehu vzdelávania. Zameriavali sa na množstvo, obsah a podmienky súčasných a minulých vzdelávacích možností mimo povinného školského vzdelávania, vplyvu rodinného zázemia a sociálnych vzťahov v rodine na učenie sa, skúmali znalosti a postoje k používaniu IKT pri ich vzdelávaní.
Verím, že zodpovedný prístup žiakov k testovaniu prispeje k zlepšeniu obrazu nášho vzdelávacieho systému v porovnaní s ostatnými zúčastnenými krajinami.
RNDr. K. Chren, koordinátor testovania PISA 2018